conny-en-piet-usa.reismee.nl

EXPELLIARMUS!

Vrijdag 13 Februari, 2015

Waar waren we gebleven, maar meer nog eigenlijk waar zijn we op dit moment? Piet zit in New Jersey en ik zit in het Del Mar Club House dit blogje te tikken, want ik kan niet in het appartement. Wat doet erop? Er zijn in het blok waar wij wonen…. Cockroaches — Kakkerlakken gesignaleerd!! OMG! Wijzelf hebben er een aantal keren een paar gezien (1 of 2 telkens zeg maar, geen hordes), gespoten, extra schoongemaakt, maar toch zag je er af en toe weer een paar opduiken. Creepy, bleugh!! Zou ook kunnen omdat dat spul wat Piet gekocht heeft niet werkt op deze soort want er staat op dat ze German Cockroaches Killen en deze zijn natuurlijk Californisch.

Ik naar de front office. Shauntia (spreek uit Sjontee), die daar de boel uitermate efficient onder controle heeft, had het ook al van iemand uit een ander appartement uit dit blok doorgekregen en, zo zei zij mij met een onheilspellende blik in de ogen: Where there’s One… (Waar er eentje is…). Dus vandaag, vrijdag de 13e (het zal weer eens niet waar wezen!) wordt dit totale blok gegast / gespoten. Daartoe moet alles uit de keuken- en badkamerkastjes, de spullen moet je in het midden van de kamer zetten of op de bank/ het bed, overdekt. Alles wat open is aan voedsel in de koelkast, opeten of weggeven/gooien. En je mag het appartement niet in tot zo ongeveer 4 - 6 uur nadat ze geweest zijn. Hoezee, Hoera! Maar goed, als die engerds maar weg zijn en beter nu dan straks als het echt warm is, dan heb je zo een legioen natuurlijk. Je zal een weekje weg zijn en dan bij terugkomst…

Ik kan niet buiten zitten, want de Santa Ana waait gevaarlijk en zelfs het zwembad is gesloten, vorige keer met zo’n storm waaide er namelijk een palmboom om. Ze willen natuurlijk geen gewonde of dooie bewoners (of beter gezegd eigenlijk; geen proces aan hun broek :-). Vandaar dat ik in het Clubhouse zit.

Gisteravond alle kastjes uitgeruimd. Ook wel weer eens handig zodat je ziet wat je nog hebt. Met name het pantry kastje loopt toch wel vol. (Heb ik toch WEER 3 potten zout, net als op de Vlietdijk. en ook 4 rollen bakpapier, hoef ik voorlopig niet om).

De firma Pest Control komt trouwens regelmatig op het terrein hier, dat je niet denkt dat wij viespeuken zijn. Het is logisch natuurlijk. Warm, 1500 appartementen, veel mensen, vaak op reis, het kan zo maar gebeuren en wat Shauntia zegt; Als er eentje is…

Ik zie op televisie dat er al een brand is hier in de omgeving. Het is ook bizar warm, 86F geven ze vandaag af met Santa Ana, is niet fijn. Alhoewel het beter is dan 2 meter sneeuw natuurlijk zoals in Boston en Chicago. Piet zit deze hele week in New Jersey, hij is de laatste loodjes aan het leggen voor de opstart van het nieuwe kantoor in Edison a.s. maandag. Bureaus in elkaar zetten, datalijnen (netjes) leggen, kloksysteem werkende krijgen, contractors en schoonmaakploegen begeleiden. Enz, etc. Hij zit daar deze week in zijn eentje en heeft het megadruk, want de andere kust moet natuurlijk ook doordraaien. Maar; het gaat lukken om de boel op tijd aan de gang te krijgen (Even namens mij: Petje af Piet! :-). We hebben samen de nieuwe kleur voor de muren daar uitgezocht. Er zat een soort van kotsgroen op, nu een beetje fris blauwachtig, wat een leuke combi geeft met het beige tapijt (vind ik). Ik hoop dat de mensen die daar gaan werken dat ook vinden.

Enniewee, ik hoop dat Piet vanmiddag weer terug kan vliegen, want er is daar weer een sneeuwstorm aan de gang. Vorige week zat hij ook al ergens vast, wat maar weer eens een kort weekendje opleverde (in plaats van vrijdag, zaterdagmiddag pas thuis, en maandagnacht om 3 uur weer naar het vliegveld). Tja, had je maar een vak moeten leren (zegt ie zelf altijd :-).

Er is overigens nogal wat afgevlogen sinds het vorige blogje.

Zoals elk jaar, is Piet in Januari weer in China geweest. Ik niet, want de plekken waar hij naartoe gaat zijn veelal dezelfde en daar ben ik natuurlijk vorig jaar al geweest. (Zojuist even het blogje van toen herlezen, wat! een trip was dat. Super!). Als hij terug is uit China moet hij kort daarop weer naar New Jersey, ik rij dan met hem mee naar LA Airport, want; Ik vlieg de andere kant op naar: FLORIDA! Dat hebben wij weer eens even goed geregeld! Ik kan met Piet meerijden want onze vluchten gaan ongeveer op dezelfde tijd, edoch naar een andere bestemming en een andere temperatuur. Piet gaat naar ongeveer 0C, de Snowstorm Juno tegemoet, ik naar 23C. Tja…

We hadden dus ook allebei een totaal verschillende koffer-inhoud. Piet wordt alsmaar blijer met z’n kerstkado van 2013, die afgeprijsde, superwarme, enorm Cool staande; Lammy Coat. (We hebben er nog een muts bijgekocht en handschoenen, die zitten standaard in de binnenzak van de jas. Moet hij alleen niet vergeten de jas mee te nemen. Want als je hier met 20+ graden vertrekt, denk je daar niet altijd aan).

Ikzelf heb goeie en goedkope vluchten kunnen boeken naar Tampa/Orlando en ik logeer bij vrienden. Dus ik zit maar weer eens gebakken.

Florida zat al heel lang in de planning, maar het kwam er maar niet van. In Tampa wonen Don en Judy Simpson, die zijn daar met pensioen. Voor Don (mijn eerste VP bij GE, zal ik maar zeggen), heb ik 5 jaar gewerkt. Hartstikke fijne tijd! We hebben altijd contact gehouden en het bleef alsmaar in de pen zitten dat ik daar langs zou gaan. Nou is het dus uit de pen gekomen. Ik vertrok 28 januari. Goeie vlucht, geen bijzonderheden. Instappen in LA en uitstappen in Tampa en een hele gezellige mevrouw naast me, waar ik inmiddels weer mee bevriend ben op Facebook. OpTampa Airport halen Don en Judy me op. Geweldige, gastvrije mensen. Altijd al geweest. En zo'n lief hondje! Sasha; de Simpson Yorkshire Terrier. Stiklief, mini mini en de bazin in huis :-) Ze vond mij ook wel gezellig, want ze kwam me s’morgens vroeg meteen opzoeken en als ik aan het douchen was, ging ze gezellig naast of in mijn beauty case zitten. Een echt dametje.

(PS; ik denk dat het ook meehielp dat ik wist waar de Sasha Snoeppot stond)

Don en Judy hebben een heel programma voor me klaarliggen!!

Donderdag 29 januari: Bezoek aan het Manatee (Lamantijn) Viewing Center naast de Tampa Electric Power Company. Dit is een Electriciteits opwek fabriek, die warm water als afval afstoot in een baai en daar komen al die Manatees op af, want dat vinden ze lekker, warm water. Er zitten er tientallen! Grappig hoe industrie en natuur toch wel eens hand in hand kunnen gaan. Daarna thuis een sandwich eten en ’s middags naar Herrmann’s Royal Lippizaner Stables in Myakka Valley. Een stoeterij voor Lippizaners, die daar opgeleid / getrained worden, geleid - al generaties lang - door de familie Herrmann. Elke donderdag buiten het officiële optreed-seizoen houden ze een gratis bij te wonen “oefenshow”, zodat de paarden aan publiek wennen. Ja, geweldig hoor! Ik ben ooit eens bij een Lippizaner show in Wenen geweest, nu dus buiten in het zonnetje zittende op de Bleachers (tribunes —- nieuw woord voor mij, er volgen er nog meer) tussen de Amerikanen. Prachtig!

'S avonds gegeten in een restaurant waar ze Alligator op het menu hebben. -Iedereen die in Tampa en omstreken een zwembad heeft (veel!) heeft daar een soort van gaashek omheen staan (met dak). Niet alleen tegen de muskieten maar ook Anti zogenaamde; “Nuisance Gators”(nieuw woord — irritante alligators), dat zijn gators die zonder uitnodiging in je tuin rondlopen. Er is een Special Alligator Force die de Nuisance Gators vangen en die eindigen dan als Gator Bites of Gator Burger in dat restaurant. - Ik heb Gator Bites genomen als voorgerecht, het smaakte zo’n beetje als gebakken flip-flops zeg maar. Kijk; dat hebben wij nou weer niet in CA.

Vrijdag: Ik heb vantevoren gevraagd of het mogelijk was het Clearwater Aquarium te bezoeken. Dat is ook bij Don & Judy in de buurt. De - waargebeurde - films Dolphin Tale 1 & 2 over Winter en Hope zijn daar opgenomen. Leuk hoor, ik heb ze tijdens de kerstperiode gekeken. Clearwater Aquarium heeft als motto: Rescue, Rehab, Release. En ik was zo getroffen door de films en door het goede verhaal eromheen, dat ik direkt sponsor ben geworden. Ik kreeg in januari een leuke jaarkalender van ze, dus toen Floridareisje realiteit dreigde te worden, was het natuurlijk wel even het proberen waard om er langs te gaan. (T’is toch weer 5 uur vliegen hoor vanuit hier, dat is ook weer niet om de hoek). Don & Judy hadden dit netjes in het schema gezet(!!) en gecombineerd met een lunch met ook weer een bekende van vroeger, die tegenwoordig ook in Florida zijn domicilie heeft; Jan Gorissen en zijn vrouw Jo. Oude vrienden —> nieuwe vrienden. Het is altijd een eind vliegen om ergens te komen in de wereld, maar een notendop blijft het! Heel gezellig en lang geluncht, en daarna langs Clearwater. We hebben de Dolfijn filmsterren Winter en Hope live gezien. Otters die opgevangen zijn na bijvoorbeeld een verkeersongeluk. Schildpadden gevonden in vissersnetten. Allemaal verblijven ze daar met de intentie, Redden, Rehabiliteren en weer Vrijlaten in de natuur. Goeie zaak. Ik blijf sponsor. Je zag een aantal training sessies met dolfijnen van heel dichtbij. Goed opgelet in verband met mijn aankomend verjaardagskado ;-).

Volgende dag; naar The Ringling Circus Museum. Als je daar eens in de buurt bent: Wow! Het is het huis van John & Mable Ringling, die het als museum hebben nagelaten in beheer van de staat. Er is zoveel te zien en te doen; Een heel circus nagemaakt in het klein door 1 man. Hij heeft daar 60! jaar over gedaan; dat is met recht een Levenswerk. Echt niet te geloven als je het ziet. Kostuums, een tour door het huis met gids met een verhaal hoe het daar was, de feesten die John & Mable Ringling gaven (schathemeltjerijk maar als een arm man gestorven). Circusverhalen… te veel om op te noemen. Ook het landgoed erom heen met tropische tuinen en uitzichten over de baai, is open voor publiek. Hier kun je makkelijk een hele dag doorbrengen, wat we dan ook gedaan hebben. Ik heb een prachtig boek gekocht: The American Circus. Loeizwaar, maar ik kon het niet laten liggen. Zo’n boek is niet leuk op een Kindle E-reader, dat moet je vast kunnen houden en plaatjes kunnen kijken.

Fun Florida Continued… Zondag wonen we een Lacrosse wedstrijd bij. De kleinzoon van de Simpsons’: Zach, zit op de Auburn University in Alabama en zijn team nam het zondag op tegen een team van een Universiteit in Florida. Zach’s team komt met de bus van Alabama naar Florida om daar te spelen, dus Opa en Oma moeten daar wel bij zijn natuurlijk! Lacrosse is soort hockey met een netje (oneerbiedige, snelle definitie van mij) , hartstikke fel en spannend spel… Je moet er een flinke conditie en handigheid voor hebben. Oorspronkelijk beoefenden de native Americans / de indianen dus, deze sport. (De netjes hebben ook vaak kleine persoonlijke dingen eraan hangen zoals good luck charms en veren en zo). Leuk spel om te zien en hele leuke kleinzoon ook (alhoewel klein het verkeerde woord is; het jong is 2 m 05 :-)

Zo; inmiddels aangeland in Orlanda (zo’n 3 uur rijden van Tampa), alwaar we zondagavond beginnen met de Superbowl. Die ik bekijk bij ook weer oude GE bekenden: De familie Keoughan-Bonnier; Kristi, Jean-Louis, 3 kids en hond Stella. Hamburgers, Superbowl kijken (leuk! — vooral de reclame — Hebben jullie Deflated Ball Gate meegekregen? :-). Rond een uur of 8 zie ik vuurwerk in de achtertuin (voor mijn gevoel heel dichtbij) . Oh, zegt Kristi, dat is vuurwerk van Disney, dat is elke avond. Ha ha! Vuurwerk in je achtertuin, das toch geweldig?! Ze wonen op steenworp afstand van Disney en Universal Orlando. JL werkt bij Universal en via hem kan ik aan kaartje voor Universal komen met een aardige korting. Ik ben niet perse zo’n pretparkpersoon, maar in deze Universal is het hele Harry Potter gebeuren nagemaakt (!!) En ik ben dus WEL een enorme Harry Potter fan van het eerste uur.

Deze week elke avond een HP film gekeken om het Universal gevoel nog even vast te houden.

Mensen: Geweldig! Harry Potter in Universal. Zo echt! Of je er middenin zit. Ritje met de Hogwarts Express is onnavolgbaar. Ik heb het 6 x gedaan. En! alle Universal mensen die in het HP gebeuren werken zijn allemaal echte, originele Engelsen, in de winkeltjes, in de trein, enz. enz. Ik had pijn in mijn kaken van het smilen.

De 2e dag in Universal ben ik op m’n eentje. Maar dat geeft niet, want er is zoveel te zien en te doen. Ik ben niet in de echt enge rides geweest. Dat durf ik niet. Maar wel bijvoorbeeld in ET (Dan zit je zogenaamd op een fiets, en fiets je als ET door de lucht). Animal Actors, waar ze dieren trainen voor de films. Jurassic Parc en zo nog een paar. Ik kijk altijd eerst of het gebeuren kindvriendelijk is (tot een zekere hoogte - letterlijk; met zo’n meetlatje, weet je wel — is dat zo, dan is het ook wel ok voor mij). Een hele leuke attractie in Jurassic Parc is er eentje waar je met zo’n prehistorische vogel over Jurrassic Parc vliegt. Je hangt dan met z’n tweeën onder de metalen vogel in een zitje. Maar… je mag er alleen in als je kind bent tot aan het meetlatje, of als begeleider van genoemd kind. Dus ik heb een kind geleend. Gevraagd aan een jongetje of hij nog een keer wilde en aan z’n ouders of dat mocht. Hij wilde en het mocht! Hele leuke ride. Niks eng :-)

— Weet je trouwens nog die Indiase jongen die vorig jaar aan het leren zwemmen was? Ik weet niet of hij dat al kan, maar hij heeft nou een nieuw project: Leren fietsen, ook met z’n moeder als lerares. Net zo’n drama als het zwemproces. Ze zijn nu bezig. Achter het clubhouse op het pleintje… Ik kan precies een stukkie zien als ie links door de bocht gaat. En ik kan het heel goed horen. Hij is enig kind (snap ik, ik zou ook direkt stoppen)—

Universal: Weet je, je hoeft niet eens ergens in om het daar naar je zin te hebben. Er is zoveel te zien. Ik heb bijvoorbeeld een impressie geschoten met mijn I-phone van Selfie Stick Gebruikers in Aktie. (Hetgeen mij dus een Selfie Stick Stalker maakt). Man, je lacht je dood. Ik vind het persoonlijk de ultieme Egotrip om jezelf de hele dag met zo’n stick te fotograferen. Zouden ze mij nou op de achtergrond zien als photo bomb als ze de foto’s bekijken? Ik had einde dag een lege phone en afgesleten voetjes.

(Obama heeft een commercial gemaakt voor Obama-care waarop hij te zien is met een selfie-stick, zie ik net. Zal wel weer veel kritiek opleveren).

Ieder nadeel heb z’n voordeel, zie je maar, normaal zie ik nooit zoveel TV overdag :-)

En dan is Florida al weer over. Ik vlieg terug naar LA vanuit Orlando, op woensdagavond thuis, zie Piet nog even, die is weer thuis vanuit New Jersey, maar gaat de volgende dag (Donderdag 5 februari) naar Nashville om daar een klant te bezoeken. Hij heeft die donderdag 6! uur vertraging bij vertrek, vanwege een kapot schakelaartje in het vliegtuig. Onhandig, want hij moest om 5 uur zijn bed uit om die vlucht te halen. Maar goed, reizen brengt dat soort dingen met zich mee. T’is niet anders.

Hij kwam afgelopen weekend weer terug vanuit Nashville, ook weer vertraging, zelfs een gecancelde vlucht, zodat hij in plaats van op vrijdagavond pas op zaterdag einde dag weer thuis was en dus op maandagnacht weer weg. Tot vanavond! Piet, hoop ik.

Nog wat dingetjes die het vermelden waard zijn (vind ik);

Ik volg tegenwoordig The Bachelor. Ik vind Boer zoekt Vrouw geweldig en dacht dat dit programma ook zo iets was. Niet dus. Bizar! De Bachelor is een vrijgezelle boer (Prince Farming), is best wel een leuke vent om te zien, hij heeft 15 vrouwen om uit te kiezen, het hele zootje zit samen in een huis en doet van alles met gezamenlijke afspraken, afspraken alleen met hem, dingetjes met een aantal meiden onderling, 1-op-1’tjes in een bubbelbad. Er zitten me toch een paar domme meiden bij! en een aantal waarvan je denkt…Ooops!!! Ogen openhouden en vingers natellen. Maar lachen, LACHEN! Ik kom niet meer bij.

Ik heb met belangstelling naar de live uitzending van de State of the Union toespraak van Obama gekeken. En het commentaar erna, op diverse zenders. Het is erg interessant als je hier echt woont om de politiek te volgen. Republikeinen vs. Democraten, de mazelen discussie, enz. enz.

Toevallig ook net na elkaar de films Selma en The American Sniper gezien. Bij beide films stond na afloop de afgeladen zaal als 1 man op voor een staande ovatie. Dat soort reacties geeft dus een aardig beeld van wat er in de samenleving hier leeft.

--

Is het in Nederland ook al in om vreemd gekleurd haar te hebben, zoals daar is, blauw, paars, groen cq een combinatie daarvan? Vreselijk! Je ziet het hier overal. Het nieuwste op Botox gebied is trouwens een Botox Blowout: Meiden met lang haar dat krul van zichzelf heeft, hebben hier vaak een zogenaamde Brazilian Blow Out.(Niet te verwarren met een Brazilian Wax). Een Brazilian Blow Out wil zeggen dat je lange krulhaar steil geföhnd wordt en een beetje (erg) bol. Daar komt de uitdrukking (Turn A-Round Bucket Hair vandaan - omgekeerde emmer haar). Als je een Brazilian Blow Out hebt gehad en je gaat sporten en je zweet dan wordt je haar weer frizzy. Dat is vervelend, want zo’n professionele blow-out is duur en kost nogal wat tijd (Schijnt, ik heb er geen ervaring mee). Nu kun je tegenwoordig Botox in je scalp laten injecteren, dan frizzed je haar niet meer als je transpireert. Oh Brave New World :-)! Zet dit af tegen de enorme discussie die hier nu is over het wel of niet inenten tegen de mazelen (met name in California), dan krab je je toch af en toe even achter de gebruinde oren…

Nieuwe woorden: Nuisance Gator, Bleachers, Snowbirds (gepensioneerden die voor 6 maanden naar Florida gaan). The Donuthole (Medische verzekering term). Wat me weer brengt op echte Donutholes. Als ze donuts maken, perst een machine het gaatje erin. Wat overblijft is een Donuthole en die kun je apart per zak kopen. Op het ABC nieuws was, dat een donutzaak, die hier vlakbij zit, tot de beste Donutzaak van de US is verkozen. The DonutmanCA.com (Gaan we van het weekend eens even onderzoeken :-). Ze stonden in de rij voor donuts gevuld met verse aardbeitjes. (Dat is dus op het landelijke nieuws bulletin, naast en tussen de vreselijke dingen die in de wereld aan de gang zijn...)

Tegenover nieuwe woorden ontdekt door mij, hier nog even een lijstje met woorden die je naar het schijnt niet meer mag gebruiken in 2015 (volgens officiële US bron)

Your 2014 banished words are:

BAE (Slang voor boy/girlfriend) (Spreekt er iemand Deens? :-)

Polar Vortex (Polar Plunge mag weer wel)

Hack

Skill Set

Swag

Foodie

Curate/ Curated

Friend-raising

Cra-Cra (Slang voor crazy, insane, cool)

Enhanced Interrogation (ondervraging met marteling)

Takeaway

---

Joh, het huis van Pierce Brosnan in Malibu staat in de fik, zie ik nu op het nieuws Pierce zit in een hele leuke commercial voor een automerk, als 007. Zo ook een aantal andere acteurs, voor weer andere automerken zoals Michael Mcconaughey (Alright!) die een hele grote stier op de weg tegenkomt en dan de Long Way Home neemt. Een andere met een bekende acteur (naam kwijt) die de President speelt. Zijn secret service mannen rijden achter de verkeerde auto aan en dan zegt hij, als hij op zijn bestemming aankomt, zo heel erg understated: Where are they :-) Onnavolgbaar. Tijdens de Superbowl komen altijd veel nieuwe reklames voor het eerst op het scherm. Ik kijk ze graag.

--

Ik ga eens kijken of ik ons huis weer in kan. Had ik nou toch maar bij Olivander een toverstaf gekocht…Expelliarmus! en alle Creepy Critters… Poof… Weg!

Happy Valentines Day Everyone! (Gaat er iemand naar DE Film? ;-)

Reacties

Reacties

Rob van der Eerden

Weer een prachtig verhaal Conny, groeten (ook aan Piet) Rob en Petra

Lous Walder

Wat een heerlijk verhaal weer .
Jij had voor jullie weg gingen ook niet kunnen weten dat het zo leuk zou zijn .

Tilly

wat een belevenissen allemaal, geweldig

Anke

leuk om je zo te volgen Conny, Happy Valentine for you too! en groetjes aan Piet

Jeannette

het was weer geweldig, veel gelachen! en je weet het hè, als je zo,n creepy dinges dood trapt....noooooit doen.
En nee IK GA NIET NAAR DE FILM!!!!!!!

Tonneke

Heb weer het gevoel gekregen erbij te zijn ;-). Toevallig dat jij in Florida was hebben wij beide films gezien en nu heb jij de dolfijnen in het echt gezien GEWELDIG!! GENIETEN????

Ine

eyeopener, voel me aardig wereldvreemd met al die leuke ervaringen ????
En nee, DE film..... Het boek getracht te lezen, pfffff erg vermoeiend ????

Cor

Ontzettend leuk jullie zo te volgen. Lees alles met veel plezier.

Hedwig

Dat was weer genieten Conny!

Helen Binkhorst

Wat een leuk verhaal weer. Er gaan tijden voorbij dat ik geen gebakken flip/flops eet, maar alligator lijkt me ook helemaal niets. Maar je moet alles geprobeerd hebben natuurlijk.

Jan Gorissen

Cockroaches? Welnee joh, dat zijn palmettos. Zo heten ze hier althans maar ik denk dat het een eufemisme is. Wat goed werkt is Ortho Home Defense. Ik spuit het een keer in de maand Minder tijdens de winter) alleen in de hoeken en sommige kieren zoals bv bij ijskast (onedraan), afwasmachine en fornuis).
Hebben sniper en selma niet gezien. Selma staat op het programma, sniper niet.
Zagen Whiplash en die kan ik aanraden (wellicht iets te veel ambitie voor de Nederlander). Hartelijke groet uit IRB!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!