conny-en-piet-usa.reismee.nl

SPRING

Mensen, ik zit hier helemaal psychisch gestoord te worden van een leger in groene neonkleurige pakken gehulde Mexicanen van het bedrijf Mission Control! Het is Springtime en dat is hier blijkbaar synoniem met; alle heggen en bomen tegelijk snoeien, daarna alles minitueus opruimen met de meest herriemakende bladblazers die ze kunnen vinden, dit met ongeveer 100 man tegelijk en dat al 2 weken aan een stuk. En dan beginnen ze daarmee om 06.30 AM! Ze doen ook nog andere, minder luidruchtige onderhoudszaken, maar die bij voorkeur na 10 uur. Ze zijn wel heel aardig hoor, zwaaien altijd, maar van ff rustig je koppie thee op het balkonnetje drinken is geen sprake. Ik hoop dat de heggen gauw op zijn.

Een vriendin vroeg me om eens te schrijven over het “gewone” leven in CA/US, en over wat er in de winkels ligt (alles) en over de prijzen van het een en ander. Nou moest ik daar even over nadenken, want in mijn optiek deed ik dat eigenlijk al. Maar het is natuurlijk wel zo dat het “gewone” leven hier, inderdaad ongewoon is / moet overkomen in Nederlandse ogen. Daar komt nog bij dat het “gewone” leven in CA, nog een tikkie bizarrer is dan in de rest van de US.
En inderdaad, zijn hier ook een heleboel “gewone” mensen, waarvan ik er een aantal inmiddels in mijn kennissenkring heb opgenomen. Maar toch…
En de TV - Goodmorning America - bewijst meteen weer dat ik gelijk heb. Het is vandaag (vrijdag 25 april) Hug a Plumber Day (Geef een loodgieter een knuffel :-) Wel aangeraden wordt eerst even te checken of de loodgieter ook weet wat voor speciale dag het is als hij voor je deur staat. Ik heb het gegoogled en het is inderdaad Plumber Day op 25 april. Decennialange traditie blijkbaar...
Moet ik er nog iets aan toevoegen, aan het “gewone” leven verhaal?

De winkels; Walmart bijvoorbeeld: Laat me beginnen met Walmartians. De term staat voor een redelijk apart type shopper, dat je aan kunt treffen bij Walmart. Nou is Walmart een van de winkels die ik niet meer bezoek. Reden: Verkopen rotzooi, altijd een bende, personeel is ongeorganiseerd, niet al te vriendelijk en zielig. Er werken heel veel oudere mensen, die geen kant meer opkunnen blijkbaar en Walmart neemt ze aan voor een hongerloon. Kun je ook regelmatig iets van lezen op FB of in de krant. Management is echt niet goed bezig. Ik ben er een paar keer geweest, gaat um niet worden. Maar wat daar rondloopt…Google die site Walmartians… En ga er eens even voor zitten. En dat zijn dus inderdaad wel de ergsten, maar de paar keer dat ik er geweest ben, zie je dat dus ook. Valt dat dan onder gewoon of bizar? Zeg het maar! In ieder geval stik ik elke keer van het lachen als ik zulke dingen zie.

Laatst aan het zwembad (op een zondag), kwamen er 3 personen naast ons liggen en 1 figuur ging aan het vertellen dat hij zijn haar had geblondeerd en zijn wenkbrauwen, en al zijn andere haar, op de inmiddels bekende CA wijze. It is like SO awesome, but it is not COOL guys,that I have to go back every week for a touch-up. How do you like it, is it LIKE SUPERAWSOME or WHAT? Nou ga ik daar een eind in mee, edoch Piet gaat dan eigenlijk liever naar een andere stoel verhuizen. Ik zei, ff wachten, is leuk voor de Blog :-) En verder was er ook geen andere schaduwplek :-)

De prijzen: Van voedsel zijn ze iets hoger dan in Nederland maar dat ligt er weer helemaal aan ook waar je gaat. Organic (Biologisch), is vaak een stuk duurder en ligt hoog aangeprezen in de schappen. Organic groenten liggen bijvoorbeeld in een schap dat onder bewegende sproeikoppen ligt, die om de zoveel tijd mistig sproeien. Dan lijkt het namelijk nog organischer. Funest voor je haar trouwens. Ik wil regelmatig lente-uitjes, die liggen onderop, achterin. Moet je echt timen dat je ze pakt tussen groetensproeibeurten in. Je moet er sowieso ook van uitgaan dat alles hier zwaar bespoten en/of genetisch gemanipuleerd is TENZIJ het er uitdrukkelijk opstaat dat het niet zo is. Michelle (idd) Obama is hard bezig om van overheidswege etiketten op voedsel te krijgen die wij in Europa allang hebben en! het voor elkaar te krijgen dat er niet te veel rotzooi in het voedsel gaat. In sommig vleesbeleg zit 5%! echt vlees en verder water en spullen die ik niet eens ken. Heel erg opletten! Nou gaat de gemiddelde Amerikaan heel vaak uit eten/iets halen. Bijna iedereen gaat s’morgens voor het werk naar de Starbucks of zo om koffie te scoren. Kost je elke keer zo’n 5 dollar. Leg je toch z'n 20 dollar per week weg die je er met een koffiezetapparaat en een beker binnen een maand uithebt. Wij hebben zelf een Nescafe Dolce Gusto. Die zet alles, van Cappuccino tot Espresso, zelfs Coffee Americano, voor Amerikaanse vrienden die dat afwaswaterspul drinken met een lading Vanille Coffee Cream erin. Bleuh! Maar... ik kan het ze voorzetten.

De prijzen van klerenverschillen niet zoveel van die in Nederland, maar je moet alert zijn op deals en outletshoppen in het echt of via het internet. Als je via internet shopped, je mandje vullen en dan een paar dagen wachten, 9 van de 10 x krijg je dan een mail dat er wat in je mandje zit, of je het vergeten bent, en dat je nog extra korting krijgt als je nu op het knopje drukt :-) T’is maar een weetje. En Sale natuurlijk he!? Veel Sale. Vooral, vraag me niet waarom, Matrassen, die zijn altijd on Sale, in de uitverkoop, 2 voor de prijs van 1, En er staat altijd wel iemand op een hoek in Rancho met een groot bord te zwaaien als reclame voor een matrassensale. ?????? Moet ik toch eens induiken, hoe dat zit :-)

En groupons!, vergeet groupons niet. Ik heb er net vanmorgen eentje gebruikt. Voor een zogenaamde Europese facial + wenkbrauwen threaden. Scheelde toch mooi weer 10 Dollar op het hele bedrag.

Volgende vraag: Gaan ze veel wandelen of fietsen? Ja, hier in CA wel, in de weekenden vooral wordt er veel gehiked, met de hele familie + baby in wandelwagen, bergje op. Recreatief. Jonge mensen (ook jeugd) . Maar ook heel veel ouderen. En iedereen! (bijna dan) heeft een hond. Allemaal goed opgevoed ook, die honden, niks loslopen, niks grommen en blaffen. De eigenaars hebben altijd zakjes bij zich om de rotzooi op te ruimen, waar ook om de zoveel meters weer afvalbakken voor staan. En, die worden ook weer goed bijgehouden. Netjes! Ook op de campings heeft bijna iedereen een hond, meestal van die kleintjes. Google; Boo the cutest dog on earth... :-) die was laatst ook op Goodmorning America. Inderdaad erg cute, maar niet mijn type hond. Geef mij maar Dwight. Dwight, je bent beroemd, je staat in de blog!
Dit weekend op de camping kwam er nog een man voorbijzetten op een skateboard met twee schnauzerachtige hondjes aan de lijn. Hij ging alsmaar schuin de kant in. Ik zei: je moet ze ieder aan 1 kant doen. Weet je wel net als in zo’n dolfijn show. Deed hij en toen gingen de hondjes allebei een andere richting uit. Gnuif :-)

Zaterdag overigens aan het strand een stukje surfwedstrijd Junioren meegemaakt. Spannend. Kwamen ook allemaal van die stoere wasbordjongens voorbij. (Die zaten niet in de wedstrijd waren gewoon lekker zelf aan het surfen geweest). Nu ik 55! ben geworden gisteren ga ik de volgende keer een aantal van die gasten vragen te poseren voor een foto en stuur ik die naar jullie. Zaterdag was ik nog maar 54 en toen durfde ik het nog niet.
(Of zou je dan voor Cougar aangezien worden,?, overigens zei Kathleen me dat er diverse Cougar bars zijn in Palm Springs…)
Al die jongens waren ook allemaal blootsvoets, was een eind lopen naar het strand over de weg… Zal wel cool zijn, denk ik.

Buiten recreatief sporter heb je hier in CA het type Olympisch materiaal. Al meer over geschreven: gespierd, superfit, gedreven. Sporten is hier sowieso not a laughing matter. Als je het doet doe je het ook met hart en ziel. Dat merk ik ook op de yoga en tegenwoordig tijdens de Reformer Classes, waar je specifieke oefeningen doet op een speciale machine. Lijkt op een soort middeleeuws martelwerktuig, maar werkt verbazingwekkend simpel en doeltreffend. (Hoop ik).
Wat voor leeftijd of model mens er ook bezig is, ze doen het allemaal met totale concentratie. Ik word er af en toe wat lacherig van zelf.

Georganiseerd is het sporten hier ook. Zelfs...als je het alleen doet. (Denk rechttoe/rechtaan fietspad, hiking trails met bordjes, meet-up clubs, games).
Het zit absoluut in de Amerikaanse genen om als je iets doet, er dan ook totaal voor te gaan. (voor Nederlandse begrippen soms een beetje over-the-top). Het helpt echt als je je halve bestaan bij GE hebt doorgebracht, want dan sta je van een hoop van dit soort dingen toch niet meer te kijken. Ik volg nu ook de Amerikaanse Dancing with the Stars. Wow!

We zijn vorige week naar de film Draft Day geweest, over hoe het gaat in de wereld van Football Teams op hoog nivo, hoe die clubs hun spelers direct van de University rekruteren. Het leek allemaal fantasie, maar een hele aardige man die we naderhand spraken bij het uitlopen der bios, zei dat het echt zo gaat. Goeie film trouwens, zou hem zeker gaan zien.

Wat weet de gemiddelde Amerikaan van Nederland? Dat verschilt heel erg. Van; waar ligt dat? nog nooit van gehoord tot; best wel in detail en mijn moeder is 1/3 Dutch. Als je zegt dat je uit Nederland komt is vaak het eerste gesprek over hoe de familie land-genetisch in elkaar zit: “Ik ben een stukje Duits, Iers, Italiaans en we komen uit NY). Men is trots! op de afkomst. Als er een stukje Dutch bij zit, ben je zo een half uur verder. Als men in Europa geweest is zijn het vaak alleen de highlights en niet zo erg lang. Amsterdam is altijd wel bekend. Legalize it! :-) is op dit moment een gevleugelde uitspraak op TV, aangezien men in bepaalde staten Wiet wil legalizen voor medicinaal gebruik. Er wordt nog steeds vaak gedacht dat in Amsterdam alles kan. (Nou volgens mij is LA veel erger hoor!)
In het wiet-kader: We waren vorig weekend op een camping bij San Diego. Op vrijdag waren we bij de Dunns om de verjaardag van Dylan te vieren. Kristin had heerlijke taarten gebakken en gaf ons wat mee. We hadden zoveel dat we het met een leuke groep mensen gedeeld hebben die daar ook stonden. De vrouw was naar ons campertje komen kijken en kreeg toen meteen taart mee. Kom ik haar de volgende dag tegen, zegt ze, “Mijn man zei, they are Dutch aren’t they?, is there wiet in this cake?” :`))) LoL
Ik heb al vaak het filmpje laten zien wat ook op FB staat over Nederland, dat maakt een hoop duidelijk. En! afgelopen weekend ons Koningshuis zwaar gepromoot.Leuk die filmpjes die op YouTube staan. Geweldig! dat de prinsesjes erbij waren!

Diezelfde vrijdagavond zijn we ook nog naar een BBQ geweest van de Rodeo Optimist Club, waar Scott lid van is. Die zit in de organisatie, dus maar even mee. Vlees maken ze een dag vantevoren al klaar in een soort van gat in de grond. Smaakte als een soort van hachee. En er liepen toch weer figuren rond… Geweldig! Hele vriendelijke mensen ook allemaal. Paar nieuwe Facebookvrienden erbij! Daarna naar de Dunns om de avond af te sluiten met IJs en het in elkaar zetten van een tafelvoetbalspel. Ongeveer 100 schroefjes en moertjes schat ik. Dus Piet en Scott waren er wel even zoet mee.

Het campertje: Ja! wij hebben ons na lang en rijp beraad (sinds Januari) een campertje aangeschaft. Met het idee dat je maar 1 keer leeft, nu hier woont en dat dit HET land is om met een camper rond te trekken. Vanavond gaan we naar een beach camping (ik mocht kiezen waar ik met mijn verjaardag heen wilde). Ik heb een personalized nummerplaat besteld. Eigenlijk wilde ik DUTCHIE, maar die was al vergeven. (Er mag in California maar 1 nummerplaat met een bepaalde naam zijn. Het moeten 7 letters / tekens / cijfers zijn incl. eventuele spatie —- dus mijn 2e keus is DUTCHX2 geworden). Ik mag het nummerbord binnenkort ophalen bij het DMV in Rancho. Kan ik daar ook eens iets leuks gaan doen.
Ik hoop trouwens dat we die Camper of Auto met Dutchie erop eens tegenkomen!
Heb me net opgegeven voor een paar rijlessen bij All Star Driving School. Ze geven ook RV (Camper) rijlessen, hoef ik geen rijbewijs voor, maar toch wel fijn om even te oefenen, de kneepjes te leren. (Volgend jaar doe ik mee aan NASCAR:-)

We zijn er afgelopen weekend voor de 3e keer mee weggeweest. Naar San Onofre State Beach camping gegaan. Mwah, zou ik niet nog eens heengaan. Op zich mooi strand maar niet handig om te zwemmen, hele hoge surf. Nou konden we toch niet zwemmen want het was Koud! 15 graden slechts. Ongekend. Het was bij jullie warmer. Denk dat ik - op verzoek van deze en gene - toch teveel goed weer vanuit hier jullie kant heb opgestuurd. Vrijdagnacht flink onweer gehad en zaterdag heel veel frisse wind. Geen goede keuze dus om dit weekend naar een Beach Camping te gaan. Het was wel gezellig hoor, daar niet van. Piet heeft lekker gebarbecued op de Cobb en hij heeft ook 2 bijlen (een grote voor halve bomen en een kleintje om aanmaakhoutjes te hakken), en hij had van een collega een stapel hout gekregen, dus we hebben lekker vuurtje gestookt en marshmallows geroosterd s-avonds.
We stonden vlak naast een grote groep jeugd van een of ander christelijk gezelschap en die hebben 2 dagen aan een stuk een soort van Piratenspel gedaan. Ik kreeg heimwee naar mijn Mexicaanse tuinjongens…
Gisteren lekker gefietst en een enorm ijsje genomen om mijn verjaardag te vieren!

Nou dat was hem weer voor deze keer. Ik ga nu naar de Intake voor de Spaanse Les. Ik heb besloten mijn Spaans weer op te gaan vijzelen. Kan het nog redelijk verstaan door de Spaanse - Cartagena - werkperiode, maar terugkletsen gaat niet meer. En hier kun je het leuk gebruiken.
De plaatselijke universiteit geeft in de zomer Summer Classes voor van alles, dus daar heb ik me opgegeven. Straks even kijken of ik level 1, 2 of 3 ben.

Tijdje terug hebben ze trouwens bij DSV de kolibrietjes nog maar net kunnen redden, want ook daar kwam zo’n groep Mexicanen snoeien. Piet en Joe wisten het Spaanse woord voor Kolibrie niet, dus hebben het uitgebeeld… Zie je het? :-) Goed resultaat, geen takken uit die boom en de kleintjes zijn veilig uitgevlogen...

CU! TTYL!

VOLGENDE KEER: WHEELS UP!

Reacties

Reacties

Leny Nuijten

ik begrijp dat je niet iedereen kunt spreken op zo een korte tijd jammer dat we elkaar gemist hebben bij het zwemmen.
Maar je verhalen zijn geweldig en dan nu met de camper lekker vrij om zelf je weg te gaan.
Wat ben je actief in alles je kunt niet opnoemen of je doet het gewoon. Nu weer de spaanse les. Fantastisch nou veel succes ermee en weer tot horens en de groeten van ons uit de Welberg.

Ghislaine

Bij toeval heb ik je verhaal gelezen.wat heb ik genoten.geen idee hoe het er in amerika toegaat dus was een openbaring .haha
Heel leuk beschreven.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!