conny-en-piet-usa.reismee.nl

ALOHA!

ALOHA! Iedereen!

Zo dat is weer even geleden. Althans voor jullie. Voor mij niet; want ik heb voordat wij naar Maui gingen nog een uitgebreid verhaal geschreven over het een en ander. Edoch dat verhaal is door het indrukken van een verkeerde knop in de IT Bermuda Driehoek verdwenen. Zwaar balen, want ik tik alles uit de losse pols en voor de vuist weg en dan kun je het niet meer reconstrueren. Zelfs de onvolprezen Marc Casteels (Wie kent hem niet! — De term Belgische Shutdown is door hem uitgevonden), die ik via FB ter hulp had geroepen, kon het niet meer rechtbreien… Dan is het dus echt NIE GOE!
Helaas pindakaas, de zaken die ik daarin had geschreven zal ik misschien nog trachten aan te halen aan het eind van het verhaal over onze vakantie in Maui, want vandaag heb ik weer een aansluitingspunt voor waar het verhaal de vorige keer met name overging. Het ligt er maar helemaal aan hoe het gaat, hoe ik dit relaas eindig deze keer. Aha! een cliffhanger, doorlezen dus :-)

Maui: Ik had dat al geboekt toen ik nog in Nederland zat. Piet had vorig jaar nul vakantie gehad, met al dat gereis en warehouse zoeken en dit en dat. En toen wij zeker wisten dat we hiernaartoe gingen, dacht ik, ik boek meteen wat. En waarom Maui? We zijn al eens op Hawaii geweest, jaren geleden, maar toen maakten we de fout om teveel in te weinig tijd te willen zien. Alle eilanden hebben we toen gedaan in 23 dagen tijd. We kwamen terug op zondagavond en maandagmorgen moest ik weer aan de slag bij GE. Was niet handig na 12 uur tijdsverschil. Plus je moest in Hawaii zelf hartstikke veel vliegen van eiland naar eiland, heel onrustig, inpakken/uitpakken, inchecken/uitchecken. Nu anders: Alleen naar Maui, 5 uur vliegen van LA, een B&B geboekt, geen duur hotel, lekker relaxed and hanging loose :-) En waarom in Februari / Maart? Nou, dan komen de bultruggen paren en jongen krijgen in de Pacific voor de kust van Maui.
Dat willen wij meemaken.

Zaterdag vertrokken, relaxte vlucht, autootje gehuurd op Maui, en op naar de B&B… Ocean Breeze Hideaway in Kihei. Ik had het maar zo’n beetje op goed geluk geboekt naar aanleiding van wat reviews op Yelp en Trip Advisor. Perfect! Stikaardige mensen, goeie kamer, eigen badkamer en zo. Klein patiootje, prive-ingang en een parkeerplaats voor de deur. Badlakens en strandstoeltjes staan klaar. Ontbijt ’s morgens met heerlijk vers fruit. En als je niet mee kon doen met het ontbijt - dat is om 8.15- Dan maakt Sande een pakketje voor je klaar om mee te nemen.
Dat hebben wij 3 x gedaan, want wij hebben diverse whalewatching tours geboekt die vroeg vertrekken uit Lahaina haven en wij zitten daar zo’n uur rijden vanaf. Dus vroeg het nestje uit, ontbijten en op zoek naar walvissen. Nou staat overal vermeld dat er veel zijn, dat je ze altijd ziet en dat het Awesome is. Maar wij zijn wat sceptisch op dat gebied, aangezien wij uit ervaring weten dat wilde dieren niet fotogeniek gaan zitten wachten tot jij voorbijkomt. (Ik probeer hier al 3 maanden Gophers the fotograferen — soort van grondeekhoorn/marmot — maar die blijven ook niet stilzitten als ik mijn Iphone pak…)
Op Maui in Februari is het WAAR: Je gaat de boot in en je ziet alsmaar walvissen, met babytjes en escorts (mannetje dat vrouwtje volgt om misschien nog een keer te mogen :-) De kleintjes die springen uit het water als een gek, want die zijn hun spieren aan het oefenen voor de grote trek terug naar Alaska. En ma doet regelmatig voor hoe het moet.
Bultruggen komen naar de wateren rond Maui om te paren en babies te krijgen, omdat het water hier warm is en er geen natuurlijke vijanden zijn, maar… er is ook geen eten voor de ouders. De jongen drinken melk van de moeder en als de kleintjes dan groot en sterk genoeg om de reis aan aan te kunnen, gaan ze terug naar Alaska. Ma eet dus al die tijd niets.
Piet heeft zo’n 700+ foto’s gemaakt… hierbij een kleine selectie.
We zijn 3 x met een tocht meegeweest, maar je kunt ze ook “gewoon” zien vanaf de kant. Ongelooflijk! Awesome!! zoals ze hier zeggen en ik zou zelfs willen zeggen Double Unbelievable Awesome!!

Ik had ook nog een Watch the Dolphins tour geboekt (dacht ik), maar niet goed gekeken, want het bleek een snorkeltour te zijn. Gaf niks, want heb de dag van mijn leven gehad. De Crew bestond uit 2 man. Captain Pat en zijn Number One person Rob. Rob was absoluut Hilarisch. Hij vloog over de boot als een aap, zo lenig en soepel als wat. Humor to die for, en voor iedereen een praatje. Wij zijn inmiddels vrienden geworden :-) Hij komt oorspronkelijk uit Colorado. Ook naast alle humor een serieus mens die goed bezig was op het schip. We gingen met een rotvaart richting Lanai (klein eilandje). Pui-nat... (Dom, weer haar geföhnd ’s morgens voor vertrek - absoluut verloren moeite). Onderweg eerste snorkelstop. En eerst, dat geeft aan, dat het goed was, vragen ze wie er behoefte heeft aan snorkelles. Ik! Ik kan best oké zwemmen, maar snorkelen gaat mij niet bijzonder goed af. De laatste keer was ook op Hawaii. We hadden zelf snorkelgear gekocht. Nou dat was echt een sukses! Voor Piet wel, maar niet voor mij. Allereerst moet je je flippers niet op het strand aantrekken. Je loopt dan tot aan de oceaan als een soort van gestoorde Pipo. Dan komt de branding, die kun je ook niet door met je flippers, dus weer uittrekken, en dan moet je dus OOK niet proberen ze in de branding aan te trekken. Dan stuiter je als een biljartbal op je kont weer het strand op. Je ziet het?? Het hele strand zag het!... zo’n 5 x. Eindelijk door die branding heen, je masker op. Ook zo’n drama. Loopt vol, zakt af… Ik heb nu geleerd van Rob dat je het bandje schuin omhoog achterop je hoofd moet zetten. En het masker hoeft ook niet superstrak. Het trekt vanzelf vacuum, en als je het te strak trekt loop je dus inderdaad een hele week met zo’n maskerstriem op je gezicht. Ook dat zie je??? Rob deelde een aantal kleine, edoch belangrijke weetjes, waarvan je dacht. OH! Ja! zo gaat het een stuk beter. Ik vertelde hem van mijn snorkelervaring van de vorige keer en hij had van een probleem wat ik toen ook had nog nooit gehoord. Ik had destijds eindelijk een stuk gesnorkeld, beetje moe, op mijn rug gaan drijven, beetje wolkjes kijken, moet je dus niet! door je snorkeltje blijven ademen. Dan krijg je de halve Pacific naar binnen. (Rob heeft het nu in zijn:Don’t Do That Praatjezitten :-)

Nu ging het geweldig! Zeeschilpadden, prachtige vissen, koraal. Ik ben zo lang aan het snorkelen geweest dat ik lunch heb gemist. Toen ik terug aan boord kwam was er nog een enkel stukje ananas. Daarna door naar Lanai. Daar mochten we een paar uur vrij rondspelen op het strand, kregen onze snorkelspullen mee, en met de tips van Rob, kwam ik door de branding als een ware Pro. Piet neemt bij volgende trip NL onze snorkelspullen mee van huis. (1 x gebruikt…). Kijken of dat hier op de beaches ook zo leuk is.

Dit was woensdag, die dag waren we precies 32 jaar bij elkaar en daarom gaan we morgen beetje duur uit eten. Twee vliegen in 1 klap eigenlijk, want we gaan op bezoek bij de zoon van een kennis van mij van de yoga, die inIndonesiëgeboren is, in Den Haag is opgegroeid en in California woont. (Punt ff ademhalen).
Grappig verhaal: Bij de yoga praat je niet zoveel tijdens de les, we kenden elkaar wel van zien maar niet van spreken. Op een dag na de les, rij ik op mijn fiets naar huis, en staat zij met haar auto bij het stoplicht. Zie ik dat ze een nummerbord heeft waar op staat: OMA: Ze stond als eerste in de rij, klop ik op het raampje en zeg: You have Oma on your license plate: Zegt zij: Ja omdat ik Nederlandse ben! LACHEN! Nou dus aan de praat volgende keer bij de yoga, dat ik er volgende week niet ben omdat ik naar Maui ga, woont daar haar zoon! met zijn vrouw en die spelen professioneel muziek in een restaurant. Nou daar moet ik dus naartoe. Staat gepland voor donderdagavond. Het is nogal een eindje uit de richting, maar dat geeft niet want dan zie je weer eens wat anders. Aangeraden was te reserveren want het is nogal een beetje een trendy plek blijkbaar. Vlakbij een resort. Van ons B&B’tje zo’n 2 uur rijden. Nou doen we het alsvolgt die dag;
’s morgens hebben we eerst weer een Nature Uitstap, daarna gaan we nog even zwemmen en zonnen. Het is superhandig daar. Overal! is strand en je pleurt gewoon je auto aan de kant (gratis) en dan loop je een strandje op, vaak ben je daar helemaal alleen. Altijd badlakens en stoeltjes in de auto, broodje scoren ergens, en hup, weer een tintje erbij. (Ben nu ruim aan het vervellen trouwens, 1 x op het strand in slaap gevallen. Niet doen!). Ook beetje kijken wanneer je waar de zee ingaat, sommige stukken zijn echt gevaarlijk, dus wij gingen alleen maar zwemmen als er meer mensen veilig aan de gang waren.
Daarna, naar huis, lekker douchen, in de leuke kleren (Ik had hier in Rancho een en ander gekocht, bv twee van die wijde flodderbroeken 1 zandkleurig en een zwarte voor…. 9 Dollar per stuk. Met wat geinige topjes erop. Shopje heet Citywear. Kijk; dan kun je nog eens wat anders aan. En ik moet hier wel van die superdunne spullen hebben, anders pik je het af. Plus het moet ook een beetje decent en leutig eruit zien toch?

Na oppimpen gaan wij eerst naar Lahaina - hoofdstadje Maui - ligt ongeveer op de helft van de route. Daar gaan we even wat souveniertjes shoppen en we drinken daar een cocktail (Piet een Lava Flow, ik een Mai Tai) aan de haven van Lahaina. Dat is de eerste keer dat ik er zit terwijl ik er een beetje leutig uitzie :-) Je wilt niet weten hoe je daar de boot afstapt na een walvistoer en een snorkeltocht….

Dan rond een uur of 7 door naar Merriman’s, het restaurant. Reservering is om8 PM. Even zoeken, ligt op zo’n golfresort met valet parking! en VOL met allemaal van die typische golftype-achtige Amerikanen, Had ik wel bedacht, toen ik naar de site had gekeken, dus Piet was ook op zijn Californian Chique; Bermuda met z’n nieuwe Hawaii Shirt van Tommy Bahamas. Het is rond 7.45 dus eerst even aan de bar zitten tegenover het toneel. En ja hoor; Ik herkende hem direct; Kimo Huybregts en vrouw Jody. Dus bij de eerste pauze ik ernaartoe. Sonja had alles al verteld. Samen borrel gedronken, de hug doorgegeven van zijn moeder, en er weer 1 mee teruggenomen naar CA die ik gisteren bij z’n moeder heb afgeleverd. Leuk he? De wereld is waarlijk een notendop!

Moet ik nog ook nog even melden dat wij bij vertrek uit LA achter een geinige famile stonden. Vier zussen, met neven en nichten, en kinderen. 11 personen totaal. Hoop onderling gevatte en grappige opmerkingen. Staan we in de rij voor te boarden, zegt ene zus tegen andere zus, terwijl ze een tas geeft, zorg jij voor Pops? Bleek dat haar man was overleden vorig jaar, en zijn as gingen ze nou uitstrooien in de Pacific bij Maui. En Pops zat dus in die tas. Paar kleindochters hadden t-shirt aan met: Miss You Pops! erop. Pops ging dus met tas in de overhead bin. Ze gingen er met z'n allen een leuke week van maken zei die mevrouw, en veel herinneringen ophalen. Heel bijzonder en warm. Net zoals onze familie zeg maar bij Neeltje Jans elk jaar, maar dan met een iets warmere temperatuur :-). Ze zaten achter ons in het vliegtuig en het is vast en zeker een geweldige week geworden.

Zo even pauze, mijn Lucky US T-shirt aan, klavertje-4 kettinkje om, armbandje met engeltjes en het laatste beetje parfum van Lucky Brand opgespoten. Meer kan ik er niet aan doen…

Later meer…

Nou, die lucky dingen hoef ik ook niet meer te doen. En! Ik was’t Kevertje ook niet meer speciaal! Gezakt! Voor mijn Behind the Wheel Drivers Exam…Ik zal maar niet schrijven wat ik denk. Maar goed, ik ben de enige niet. En het was een stom iets. Ik zal bij het begin beginnen, das altijd een goeie start.

Zoals jullie weten, moet je hier dus opnieuw op voor je rij-examen, als je hier gaat wonen. (Dat is alleen in California, niet in andere Staten, dat zullen ze wel doen omdat je hier al mazzel hebt met het weer denk ik). Nou goed, het zij zo, alhoewel ik in het begin dacht, Als ik dat geweten had, was ik niet gegaan.Verschrikkelijk!

Piet had de hele zooi al binnen. Nou ik nog. Allereerst moet je alles gaan aanvragen bij het DMV, Department of Motor Vehicles. Ik moet er dus nog - minstens - 1 x naartoe, dus ik ga ze niet op FB beledigen. Maar hier ff wel. Je moet er voor alles in persoon naartoe…niks kan door de telefoon of via het net… Er staan altijd rijen tot buiten de deur. Ik ben er nu 4 x geweest, vandaag ging het vrij vlot (het zakken ook). Maar deeerste 3 keer heb ik gemiddeld 1.5 tot 2 uur staan! wachten. Er loopt een suppoost rond, die de rijen in goede banen leidt. En in tegenstelling tot Disney is hij niet van het Entertainment, maar heeft het blijkbaar ook helemaal gehad met z’n job en de plek. Ik blijf toch maar Hi, How are you, zeggen op een vrolijke toon, tot ik er niet meer binnen hoef.

Goed; 1e x Theorie examen. Ik had gestudeerd, testvragen gemaakt op het web. Kom ik daar aan op de mij geplande tijd (nog een half uur eerder zelfs). Uur in de rij. Bij de balie: Moeilijk doen met het paspoort, zat een visum in en!er zat een Chinees visum in. Dus 3 kwartier met allerleihulptroepen aan de slag met dat paspoort. Toen mocht ikeindelijk mijn vragen gaan doen. Je krijgt er 50 en je mag er 6 fout hebben. Ik had er 7 fout!. Waaronder:What do you do when you see a Sharrow?Weten jullie het? Gas geven, remmen, call 911? Ik weet nu wat het is, maar mijn US vrienden wisten het ook niet. Het is een teken op de weg dat er een fietspad aankomt. Ik kende dat teken wel maar niet de naam. En ik was natuurlijkbloednerveus van dat paspoortgedoe. Krijg ik een vraag.What do you do when it precipitates.Nou is mijn Engels best goed, en ik had het moeten weten, maar ik wisthet even niet. Precipitation is regen natuurlijk. En wat doe je dan: dan doe je je lichten aan. Duh! Ik had als antwoord, ga aan de kant staan. Wist ik veel. En…!! verder regent het hier nooit!! Goed, gezakt voor theorie. Tweede keer wel geslaagd. Oh ja, en dan sta je ook nog met zo’n 40 man tegelijk in van die stemhokjes. Enallemaal zweten natuurlijk en geen airco! Bijkomende hindernissen en ontmoedigingsbeleid.

Ik ga er nu maar van uit dat ook in het praktijkgeval eerste keer oefenen is en tweede keer raak!

Ik heb zelfs nog 2 uur rijles genomen bij de Rancho Cucamonga All Star Driving School. De instructrice (Lala heet ze :-) zei dat ikhartstikke goed reed. Veel geoefend, kan nu zelfs kaarsrecht achteruit rijden. Heb ik tot vandaag elke keer gedaan als ik de garage uitreed, dan naar de eerste afslag voorbij 5 garages van de buren en dankaarsrecht achteruit weer terug naar onze garage.

Zegt Buurman Basil (Brandweer weet je wel). Toen ik weer achteruit langs kwam zetten: Jij vergeet wel vaak wat he? LoL! Dus ik leg uit waarom. Wantkaarsrecht achteruit rijden is een vereiste voor het examen, en was niet mijn sterkste kant, nu wel. Zegt hij: Ja, ik kijk tegenwoordig eerst voordat ik de garage uitstap of je nietterugkomt.

Ik had mijn theorie papiertje op zak. En dan moet je eerst weer live langs het DMV om een afspraak te maken voor je praktijk. Weer een uur in de rij. Ik had wel een papiertje dat ik een afspraak had om een afspraak te maken... Maar de rij voor afspraken was langer dan die zonder. En die suppoost was nog immerchagrijnig.

Vanmorgen; Piet moest mee, want als je praktijk doet mag je nietzelfnaar het DMV rijden. Slaat dus ook totaal nergens op! In de rij, auto voorgereden, danmoet je laten zien dat je weet waar alles zit, knipperlichten, rem, toeter enz enz, En dat je weet hoe de handsignalen werken. Rechts, Links, Stop handgebaren. Dat hebben ze hier, voor als de zon zo fel schijnt dat je de knipperlichten niet kunt zien. Dan stapt de examinator in en dan kun je gaan.

Maar ik niet natuurlijk! Waarom heeft u geen stickertje op uw license plate. Ik: ??????? Wat bedoelt u? Bleek dat ik wel een stickertje had maar die zat op mijnnummerbord voor op’t Kevertje en dat moest achterop! Dus het hele verhaal ging bijna niet door. Nou het mocht toch, na overleg metterzake kundig persoon…als ik het maar vandaag meteen in orde bracht. Dus ik zat alweer zwaar gestressed te wezen. Maak ik 1 domme fout (je mag er 3) maar deze was blijkbaar dodelijk. Ik stopte voor een spoorwegovergang omdat het 1 een spoorwegovergang was zonder bomen. Logisch toch? en 2 stond er achter die overgang een stopbord. Ik had dus 2 xmoeten stoppen. Ik dacht nog dat ikoké was, maar bij retourkreeg ik een kruis door mijn papiertje. Diepe droefenis!

Maar Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen. Je hoort. En! Daarna even naar Ontario Mills. Ik moest nog een kadootje voor iemand scoren en ik heb voor mezelf GEEN nieuwe schoenen gekocht als in therapeutisch verantwoorde aankoop om mezelf op te vrolijken. En ik hebookgeen hele Pizza genomen maar een Cesar Salad. Sta ik bij de Sbarro, pizzatent in de mall, bestel ik een salade, Vraag 1: Wilt je geen pizza erbij… Nee, bij de volgende mevrouw, Wilje geen brood erbij, Nee, bij de kassa, Alleen een salade,?? Geen Pizza?? Ja en Nee! dus enlaatste vraag: Wil je een Brownie punt als Dessert?? NEE! Hetgeen toch knap is van mezelf!

(Kreeg ik tijdens het nuttigen der salade met niks erbij, nog een hele leuke post van Hedwig, waar ik enorm van opkikkerde :-) Belastingenvelop: Leuker kunnen ze het Echt niet maken!! Belastingtips voor Senioren!!! Geweldig!

Volgende keer:

CARS!