conny-en-piet-usa.reismee.nl

THE BAG LADY

5.52 AM, 3 liter thee en 2 slaappogingen later, heb ik nu maar besloten dat het het niet meer gaat worden...Slapen. 


Gisteren opgepikt op Schiphol door Hedwig. Grappig detail: ik werd weggebracht door vriendin met de grootste auto uit vriendenkring en opgepikt door die met de kleinste. Logistiek gezien prima, aangezien ik op de heenweg bij heb moeten betalen voor extra bagage en op de terugweg slechts 1 baalzak bij me had met: mijn fohn, krultang, personalized M&M's voor de kerst en een lading Uggs :-)


Piet komt eind deze maand over in verband met een aantal meetings en we hebben het zo kunnen regelen, dat we daarna samen weer richting US gaan en dan blijven we daar zeker tot mei volgend jaar, want vooral ik moet zorgen dat ik daar ga aarden. De afgelopen weken waren daar een voorzetje voor. Hier valt ook nog een en ander te regelen, wat niet eerder kon, dan dat de boel in de US liep, daarom nog even terug. 


Ik zal jullie dus maar weer eens op de hoogte brengen wat er zoal gedaan is sinds de vorige update. Hier en daar gooi ik ook wel eens wat op Facebook, maar velen van jullie zitten daar niet op, zit je dat wel, dan zie je wellicht wel eens dingen dubbel voorbijkomen.


Eerst maar even reismee.nl opstarten, kijken waar ik gebleven was. 


The Bag Lady, zou het gaan heten, nou daar gaat tie dan:


De bankzaken had je al meegekregen, maar toch moesten we nog een keertje terug om nog een additioneel formulier in te vullen. Ik mocht dit wel alleen doen zowaar... als Piet naderhand nog maar even zijn handtekening kwam zetten... Ik voel mij hierdoor ernstig minderjarig edoch de rimpels trekken niet weg. 


Maar goed, uiteindelijk alles voor elkaar en ik krijg mijn Debet Card (US pinpas)  in de mail! Hoezee, Hoera! Dat is fijn, want mijn Credit Card zit aardig  aan zijn max. Ikea is dan wel niet het duurste maar alles bij elkaar kom je toch aan een aardig bedrag. Tel daarbij nog op dat ik als "Get to know the US thru Shopping" elke dag een andere winkel ben gaan uitproberen om levensmiddelen, theemokken, chardonney (+ zoektocht naar Breezers -- niet gelukt nog overigens) en dergelijke, te scoren, dat gaat je credit card toch voelen. 


Ik ben tot nu to o.a. geweest bij: Bed, Bath en Beyond (Leuke zaak, veel coupons), Rite Aid (soort Mega Kruidvat) Ralphs (Supermarkt vlakbij -- aardige mensen -- zometeen meer), Costco ... Wow, Wow, WOW! Daar verkopen ze echt, echt alles! Piet had al een voordeelcard van ze, en ik moest er langs om even die voor mezelf aan te schaffen (met foto!) Naast de customer service afdeling staat  een display met specials... waaronder.... Universal Caskets (lijkkisten) in alle kleuren met verstelbare matrassen en supersoft lining. Zowel luguber als lachwekkend. Costco is echt ongeloveloos. Stel je voor de shops die ik al groot vond, dan is Costco nog een paar maatjes groter. Ze zijn ook al volop in de kerstsfeer en ik ga mij in November daar te buiten. Ik voel hem aankomen. 


Bezoek: Wij gaan daar kijken. Kost niks (als je niks koopt tenminste) en je kijkt je ogen uit.  Met kaart  goedkope benzine (nog goedkoper  dan elders in de US, je staat hier te lachen bij de pomp).


Ook goede aanbiedingen voor parken en dat soort dingen. Denk Universal Studio's bijvoorbeeld. Familie Mulders, hier hebben we het nog over voordat jullie komen. Kan mega veel pegels schelen. 


Supermarkten: De plaatselijke AH Ralph is vlakbij ons appartement, maar ik ben ook bewust naar anderen gegaan, want je moet ook de weg leren kennen en een beetje kijken wat er zoal te halen valt. 


Bij elke supermarkt staat er bij de kassa een persoon om al je zooi in te pakken en die doet dat  met gebruik van een onvoorstelbare hoeveelheid plastic zakjes (en heel veel vriendelijkheid overigens!)   Ongeveer alle dingen krijgen hun eigen plastic zak. Nou ben ik niet volledig neurotisch Greenpeace, maar vergeleken met de doorsnee Amerikaan zijn wij echt heilig hoor. In de eerste week had ik al zoveel karton, papier en overtollig plastic dat het al de garage uitgroeide. Ik had in Nederland wel een heel leuk plastic recycle bagje gekregen waarin je plastic zakken kunt bewaren, maar met deze hoeveelheid is geen rekening gehouden. 


Op ons appartementencomplex staan op diverse plekken containers waar je je afval in kwijt kunt. Twee soorten: 1 bak voor Van Alles en 1 bak Recycle. In Van Alles gooit men Van Alles en in die bak Recycle eigenlijk ook. Ze nemen over het algemeen nog niet eens de moeite om de kartonnen dozen in te vouwen. Hier heb ik moeite mee dus ik doe er wat aan. Stap 1; ik neem mijn eigen tas mee naar de Ralphs. Vriendin Jolanda heeft samen met haar ma voor mij een tas gemaakt van PTT stof (weet je wel zo'n jurk die Maxima ook heeft). Nou das een hit hoor! De eerste keer dat ik daar bij Ralphs mee aankwam, zei ik bij de kassa: Graag zoveel mogelijk in deze tas en ik gaf hem aan de inpakkert. Wow, Great, Fantastic, what is it? Dus ik leg uit dat PTT -- US Mail is en dat wij in Nederland onze eigen spullen inpakken bij AH en dat wij dat dan ook in onze zelf meegenomen tassen doen. (Als het lukt qua ruimte neem ik van die invouw-boodschappenmanden mee volgende keer -- kijken of ik het kan commercializen :-) Gat in de markt. 


De 2e keer dat ik met deze tas bij Ralphs kwam, riep een medewerkster haar manager (Don), en zei: "Look Don; here she is; The Bag Lady from Holland" LOL!!


Stap 2. Ben ik afval aan het scheiden om in onze bakken te gooien en ga ik nu met mijn plastic waterflesjes - waarvan er toch wel een hoop doorheen gaan hier, naar een zgn. Recycle Center die je in shopping malls kunt vinden. Je krijgt een luttel bedrag voor die flesjes, maar daar gaat het niet om. Elk zo'n flesje kan in een dolfijn of walvis terechtkomen en dat wil ik niet. 


Nou was ik van de week in San Diego en daar ben ik met Arline in Sprout geweest (andere kruidenier) en daar hebben ze "Bring your own bag" korting als je je eigen tas meeneemt. We zullen Sprout in Rancho ook eens zoeken cq. dit principe promoten bij andere zaken. 


Tot zover. Wat kun je een eind weg kletsen over boodschappen halen he? 


Andere zaken die leuk zijn om te vertellen: Eerste weekend dat ik er was hadden we al meteen een uitnodiging te pakken om naar San Diego te komen. Wyatt Dunn vierde zijn 7e verjaardag en dat deed hij met zijn familie en een 5-tal vriendjes bij de baseball wedstrijd tussen de LA Dodgers en de SD Padres. Nou dat vinden wij wel leuk! Zaterdag heen, overnachten bij de Dunns, zondag de game. Weer een shopzoek opportunity: Toys 'R Us vinden in Rancho. Gelukt!


Zo'n game is echt een familiegebeuren. Heb ik vroeger al wel eens beschreven geloof ik. Blijft leuk. Begint met het volkslied, iedereen staan en meezingen. Hele families zijn er zo'n middag. Veel randgebeuren, zoals kinderparadijsachtige dingen met springkussens e.d. en veel, veel junkfood! Iedereen in het verjaardagspartijtje kreeg een zakje met van alles lekkers en lunchbonnen, dus US culinair gezien zaten wij weer goed. 


Saundra heeft kaarten voor een heel baseball-seizoen en VIP plekken, waar Piet en ik een tijdje op gezeten hebben. Dan zit je vlak achter de spelers en kun je goed volgen wat er gaande is op het veld. Ik snap het nog niet zo. Mij valt op dan een wedstrijd ineens begint en dan is veel van alles onduidelijk en dan ineens is het afgelopen. LA Dodgers hebben gewonnen. Piet zijn team in Fontana is over het algemeen DODGER fan, dus Piet is natuurlijk voor de PADRES hetgeen voorlopig daar op kantoor weer genoeg stof tot conversatie geeft. En hij heeft zijn PADRES petje prominent op kantoor staan. Ff stangen :-)


Supergezellige middag gehad. Gezellige mensen overal om ons heen die ons uitlegden hoe het spel in elkaar zit en wat er ook allemaal leuk in de omgeving is. Contact is altijd vanzelf. Als je zelf begint te vragen, komt men los en andersom ook. Leuke tips gekregen die ingezet kunnen worden voor eigen gebruik of aankomend bezoek. 


Zondagmiddag weer retour Rancho, waar voor Piet de werkweek begint en voor mij weer een nieuwe ontdekkingsweek. Het appartement is hardstikke naar ons zin.  Voelt echt al als thuis en heeft haar eigen kleur gekregen. Wat jammer is dat ik net kennis heb gemaakt met twee buren (overkant met hondje Chico en 2 deuren verder man alleen met 2 katten, en die gaan meteen het weekend erop verhuizen. Ligt niet aan mij denk ik want verhuizen doet men hier of het niks voorstelt. Hup U-Haul wagentje huren en daar gaan ze weer. 


Afgelopen week ben ik zelf nog even op en neer naar San Diego gereden, in het Kevertje. Arline en Dave waren er nl. niet op de baseballdag, ik had nog een kadootje voor hen en! ik wilde een Plumeria scoren voor op ons balkonnetje. Arline is lid van de Plumeria vereniging en haar vrienden Carl en Joy Herzog hebben een plumeria kwekerij. Ik heb ooit al eens zo'n plant hier in Nederland proberen op te kweken (meegenomen uit Hawaii) maar  ging toch niet helemaal voorspoedig, zelfs niet in de serre. Bij ons op het balkonnetje in Rancho moet het nu lukken. Carl en Joy Herzog hebben een leuke site, google maar eens. Enorm lieve mensen! En ik KREEG mijn plumeria...voor NIKS! Is dat niet lief! En ook nog Grapefruits (zo groot als meloenen) en macademia noten want die kweken ze ook. En als bonus voor mezelf, dat ik als een trein van Rancho naar San Diego ben gereden en de volgende dag weer terug. Ging van eigens. (Overnachting bij Arline en Dave deze keer, met s'avonds Meatball Dinner bij hen thuis, alwaar de familie Dunn weer op kwam draven, stikgezellig en lekker!. (Beetje veel wijn, maar ik ging toch pas volgende dag na de lunch weer weg). 


Enorme discussies over de Shutdown van de US Government. Dat is me wat hoor! Alles wat van de regering is,  is dicht. Zo ook bijvoorbeeld de Social Security Office. Wij waren daar maandag 30 september om ons Social Security Nummer aan te vragen. Dat heb je weer nodig om je rijbijwijs in US rijbewijs om te zetten want je mag maar 6 mnd. op je Nederlandse karren. (We moeten hiervoor OP! Aaargh! Theorie en praktijk!) 


Bij de Social Security Office kun je geen afspraak maken en wij hebben daar op maandag drie en een half uur gezeten, voor we aan de beurt waren. Voor mij niet zo'n drama maar voor Piet wel natuurlijk. We hebben wel nummergoedkeuring gekregen en het ging in behandeling. In zoverre het ligt nu stil, want ze werken niet meer door die Shutdown. Echt ongelooflijk. En die mensen die daar werken krijgen dus ook niet betaald he, voor zolang het duurt. Niet klagen in Nederland hoor!


Ook zijn alle Nationale Parken dicht nu. Je zult nu net maar op vakantie zijn. Ben je mooi de pisang. 


Tweede weekend hadden we afgesproken met een collega van Piet en haar man die op vakantie waren in de US, zij hebben vrienden in LA en daar hebben wij ook weer kennis mee gemaakt. Was supergezellig. Aangezien wij toch een eindje moesten rijden hebben we de zaterdag er maar een dagje uit van gemaakt en zijn we via Monica Beach en de kustroute naar Thousand Oaks vlakbij LA gereden. 


S'avonds weer terug en zondag een heerlijke hike gedaan bij ons in de omgeving. Naar de top van Potato Mountain. Zo'n 7 mile omhoog, prachtig uitzicht over Rancho  Cucamonga en helemaal tot LA indien een heldere dag. 's Morgens ontbeten bij Deny's (Heel veel Amerikanen ontbijten - zeker op zondag - buiten de deur) Gaan wij ook doen. Alleen op zondag dus en dan met een hike of ander soort beweging erachterop, anders gaat het fout lopen. Maar zo 1 x per week moet kunnen en het is ook heel gezellig en sociaal. 


Tussendoor kwam nog een andere collega met zijn vrouw bij ons langs  die ook op vakantie waren in de omgeving. Gezellig een lunch mee gedaan in Rancho en naderhand zijn ze, toen Piet weer naar kantoor moest, nog even in ons appartement geweest. Eerste gasten...


Met Piet zakelijk gaat het overigens Uitstekend! Goed team, het loopt  redelijk zoals hij het wil hebben en hij is al bezig de volgende stappen voor te bereiden. Hard werken wel weer natuurlijk, gemiddeld zo'n 12+ uur per dag, maar hij heeft er lol in en het resultaat is daar. Komt goed!


Ikzelf heb dus mijn doelstellingen voor deze weken ook kunnen verwezelijken. Appartement US kleur en ziel geven, omgeving Rancho met de auto leren kennen, eerste sociale contacten leggen. (Lid geworden van Addicted to Yoga club -- nog geen les gedaan, doe ik November, ik had geen tijd meer), elke dag gezwommen in het zwembad op het appartementencomplex. Echt heerlijk! Daar  ben ik een soort van bijzonder, want ik ga nl. meteen 's morgens vroeg (begin je je dag fris en hoef je maar 1 x je haar te doen). Het is dan nog te koud voor de gemiddelde Californiaan. Eigenlijk gaat het zwembad pas om 9 uur open (fitness center niet, das 24/7) maar de maintenance man die al vroeg begint, doet het hek voor mij open als ik er eerder in wil.  Ik heb dus het zwembad voor mezelf alleen elke morgen.... Gisteren ging ik nog een laatste keer zwemmen voor ik naar het vliegveld moest. Miguel was met zijn maat de auto aan het inladen en zei. Momentje; even Conny in het zwembad laten, ik ben haar personal trainer... Zegt z'n maat; T'is toch veel te koud? Zegt hij: Nah, zij is uit Holland daar zwemmen ze ook als het vriest. Ik heb het maar zo gelaten... voelt wel stoer. 


(Zwembad is altijd 23 graden en de buitentemperatuur gisteren om 7.30 was 28 graden hoor...)


GROETJES ALLEN!


Volgende keer:  We're not in Kansas anymore...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!